Oldal: 293 / 2212
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 13:12
Szerző: zsuninnyo
Remy írta:
zsuninnyo írta:
Na en peldaul nem akarok kerteshazban lakni, nagy kerttel. En szeretem a kozelseget, a tarsashazakat. Az elonyei szamomra messze jobbak, mint a hatranyai, ami nem igazan sok van. Es ezzel vagyunk meg igy paran, szoval alapvetoen nem feltetlen igaz, hogy az egyen erdeke egy nagy haz kerttel.
+1. Persze fasza lenne grillezni az udvarban es tarsaik. Latom es ertem az elonyet.
De az, hogy egy kavera, mozira, boltra, barmilyen dologra kocsiba kell ulni h megtudd oldani, akkor inkabb varos. Pikk pakk ott van az ember, konnyen, tomegkozlekedessel.
Nem kell se szervezni, se egy rakas idot elverni a beutazasra.
Ezt a kenyelmet nem nagyon tudnam jelen koromban elcserelni. Meg ugy sem, hogy ezeket se napi szinten tolom.
Persze itt meg fugg attol is, hogy nagyvarosrol beszel az ember, kisvarosrol, stb. Az mar arnyalhatja a kepet.
Nalunk peldaul van lent egy eleg nagy ter, fasza grillezovel, ha akarod lefoglalod, aztan mehet. De egyebkent meg mindenkinek van erkelye, ha privatabbat akar. Van kozossegi nappali, tv-vel, xbox-szal, pc-vel, csinahatsz ott is barmit, nem kell a privat szferadba beengedni mindenkit.
Persze a kozelseget es kenyelmet en Budapestre vetitem le, egy Debrecen, Nyiregyhaza azert mar nem ilyen "elheto" az en szememmel.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 13:03
Szerző: Halfkey
Szerintem ezt most már te bonyolítod túl (érted félre?) shutter, én azt mondtam hogy számolja ki az ember mennyi a kiadás, azt nem kell számszerūsíteni mekkora kényelmet okoz meg ezek amiket írsz…. A költség része viszont tisztán kijön, onnan meg eldönti az ember hogy megéri- nem éri meg neki.
Hehe abszolút nem atomfizika (sõt), de az én környezetemben erre az emberek nagy része nem vehetõ rá, de ha te más buborékban élsz mint én, akkor õszintén mondom hogy nagyon örülök neki. Itt azt látom hogy kocsit veszünk mert az kell, akkor is ha amúgy személyi hitelt vesz fel rá a delikvens.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 13:00
Szerző: miro.
Pl ausztriaban becs,linz,salzburg,graz,klagenfurt,ha ilyen helyeken laksz es a varosba dolgozol,akkor megdolhato a bejaras.
De ha aglomeracioba,vagy siman valahol egy kisebb faluba,varosba.
Total felejetos.
Amikor valaki kijon,vagy ram kerdez hogy mit ajanl,az egyetlen es elso aranyszabaly,hogy auto nelkul,jogsi nelkul soha.
Itt egyszeruen h nincs megvagy halva.
Em egy kis varosba elek,van busz,de uresek.
Bemesz egy munkaero kolcsonzohoz,elmesz egy allasinterjura,elso kerdes hogy van e jogsid,masodik hogy van e autod.
Ha nem,huzzak a szajukat,vagy pl az en cegem ami 12kmre van,cirka 3000 ember melozik,konkretan nem vesz fel senkit auto nelkul.
Csak akkor,ha mondjuk a feleseged is nalunk van,es a haztartasban van jogsis illetve autos.
Nekunk is ketto van,muszaj a munka miatt mindkettoknek.
Apam otthom buszsoffor,allandoan panaszkodik hogy mekkora adossagba van a ceg,allnak a buszok a telephelyen,mert kulsos ceg csinalja a javitast,nem tudnak nekik fizetni igy nem javitjak mar nekik meg a buszokat.
Ez minden orszagban egy hatalmas minuszos sztori. Itt szvsz ezert is kevesebb van,de tenyleg par iskolas van csak a buszokon,a jaratok is ugy mennek hogy erintsek a sulikat,hogy a kolykoknek azert egyszerubb legyen.
De auto nelkul itt ez kasza.
Egyszeruen a lehetosegeid beszukulnek teljesen.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:53
Szerző: Remy
zsuninnyo írta:
Dupla D írta:
Teljesen megértem az álláspontotokat. A közösség érdeke épp ellentétes az egyén érdekével. Ez összefügg a lakhatással. Itthon mindenki (köztük én is) agglomerációba akar költözni nagy kertes házba és nem a városban rohadni. Ez az egyén érdeke. A közösség érdeke pedig az, hogyha adott 1 millió ember, akkor az ne szétszórva éljen 1000 négyzetkilométeren nagy telkekkel, családi házakban, hanem kompaktan, társasházak sokaságában 100 négyzetkilométeren, mert így a közlekedési problémák jó része megoldódik, és az infrastruktúra is ott centralizálódhat.
Én is felhördültem ezen, mikor egyetemen ezt akarta nekem eladni az oktató, de megvannak ennek az indokai.
Na en peldaul nem akarok kerteshazban lakni, nagy kerttel. En szeretem a kozelseget, a tarsashazakat. Az elonyei szamomra messze jobbak, mint a hatranyai, ami nem igazan sok van. Es ezzel vagyunk meg igy paran, szoval alapvetoen nem feltetlen igaz, hogy az egyen erdeke egy nagy haz kerttel.
+1. Persze fasza lenne grillezni az udvarban es tarsaik. Latom es ertem az elonyet.
De az, hogy egy kavera, mozira, boltra, barmilyen dologra kocsiba kell ulni h megtudd oldani, akkor inkabb varos. Pikk pakk ott van az ember, konnyen, tomegkozlekedessel.
Nem kell se szervezni, se egy rakas idot elverni a beutazasra.
Ezt a kenyelmet nem nagyon tudnam jelen koromban elcserelni. Meg ugy sem, hogy ezeket se napi szinten tolom.
Persze itt meg fugg attol is, hogy nagyvarosrol beszel az ember, kisvarosrol, stb. Az mar arnyalhatja a kepet.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:53
Szerző: hehetheoriginal
nincsen olyan matematikai keplet, ami az idot, penzt, idojarast, munkad milyenseget (fizikai,szellemi), varatlan koltsegek (auto lerobban pl) es helyzetek (felutrol vissza kell fordulni mert otthon hagytad a kajadat) felbukkanasat egyben kepes kiszamolni.
ha meg van, akkor az, aki e szerint hoz donteseket az eleteben annak 3 es fel ora egy bevasarlas is.
halfkeyt pont igy kepzelem el, ilyen bogaras prof/mernok fejjel, ahogy mormolja magaban a pro es kontra listat, mikozben all a tejespult elott a lidiben

Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:50
Szerző: 'shutterisland
Hivd barminek,kenyelem,szukseglet stb.
Egyebkent a kenyelem is egy eleg eros szukseglet.
nálam meg mindig ezen van a hangsuly, mert egyes hsz-ekbol inkabb az csapodik le, hogy kozelebb van a skalan a lustasaghoz, mint egy alapveto szukseglethez.
azzal is egyetertek, hogy nem feltetlen alapveto eletszukseglet az auto mindenkinek, sokan leelik az eletuket jogositvany nelkul vagy munkas szallon vagy london szintu nagyvarosban tomegkozlekedessel szo szerint minden megoldhato.
de itt nekem az a kulcs, hogy a nagy szamok torvenye meg az altalanositas itt szerintem nem feltetlen nyero, mert minden helyzet egyedi.
nincsen olyan matematikai keplet, ami az idot, penzt, idojarast, munkad milyenseget (fizikai,szellemi), varatlan koltsegek (auto lerobban pl) es helyzetek (felutrol vissza kell fordulni mert otthon hagytad a kajadat) felbukkanasat egyben kepes kiszamolni.
ha meg van, akkor az, aki e szerint hoz donteseket az eleteben annak 3 es fel ora egy bevasarlas is.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:45
Szerző: zsuninnyo
Dupla D írta:
Teljesen megértem az álláspontotokat. A közösség érdeke épp ellentétes az egyén érdekével. Ez összefügg a lakhatással. Itthon mindenki (köztük én is) agglomerációba akar költözni nagy kertes házba és nem a városban rohadni. Ez az egyén érdeke. A közösség érdeke pedig az, hogyha adott 1 millió ember, akkor az ne szétszórva éljen 1000 négyzetkilométeren nagy telkekkel, családi házakban, hanem kompaktan, társasházak sokaságában 100 négyzetkilométeren, mert így a közlekedési problémák jó része megoldódik, és az infrastruktúra is ott centralizálódhat.
Én is felhördültem ezen, mikor egyetemen ezt akarta nekem eladni az oktató, de megvannak ennek az indokai.
Na en peldaul nem akarok kerteshazban lakni, nagy kerttel. En szeretem a kozelseget, a tarsashazakat. Az elonyei szamomra messze jobbak, mint a hatranyai, ami nem igazan sok van. Es ezzel vagyunk meg igy paran, szoval alapvetoen nem feltetlen igaz, hogy az egyen erdeke egy nagy haz kerttel.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:38
Szerző: Dupla D
Teljesen megértem az álláspontotokat. A közösség érdeke épp ellentétes az egyén érdekével. Ez összefügg a lakhatással. Itthon mindenki (köztük én is) agglomerációba akar költözni nagy kertes házba és nem a városban rohadni. Ez az egyén érdeke. A közösség érdeke pedig az, hogyha adott 1 millió ember, akkor az ne szétszórva éljen 1000 négyzetkilométeren nagy telkekkel, családi házakban, hanem kompaktan, társasházak sokaságában 100 négyzetkilométeren, mert így a közlekedési problémák jó része megoldódik, és az infrastruktúra is ott centralizálódhat.
Én is felhördültem ezen, mikor egyetemen ezt akarta nekem eladni az oktató, de megvannak ennek az indokai.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:21
Szerző: 'shutterisland
Meg ha jol emlekszem akkor amugy egy 24 eves passatrol beszelunk shutter eseteben?
shutter egy 125-os kb 1 millas robogot hajt, a visszatekert passat csak a trigger volt.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:18
Szerző: miro.
Realista24 írta:
Én mindig más miatt ülök kocsiba.
Kényelem.
Munka.
Távolság.
Lustaság.
Egyszerűség.
Egyre jobban ijesztő Halfi amit csinálsz. Két lábon járó gazdasági kalkulátor…aki nem vesz előre két liter tejet, mert amig nem fogy el a masodik addig az kamatozhatna.
Kivéve ha a bolt messze van és a ráfordított idő nagyobb veszteséggel jar, mint a másik verzió.
Azért remelem néha el tudod engedni magad
+1.
Meg ha jol emlekszem akkor amugy egy 24 eves passatrol beszelunk shutter eseteben?
Mert ha lenne egy 6millios autoja evi 2000kmre,azt mondom fura,de ha belefer tegye.
Miert ulsz autoba? Mert nem akarsz elazni,mert nem akarsz fazni,mert nem akarsz a 40 fokba se buszozni se biciklizni,mert nem akarod cipelni a cuccaid,mert nem akarsz masra varni,mert nem akarsz mastol fuggeni,mert nem akarsz egy vasarlast +feloraval meghosszabbitani,mert jo akkor hazamenni amikor akarsz,mert jo otthon egy edzes elott meg 20-25 percet otthon lenni,vagy mert nem egy dolgot tudsz elintezni egy nap,hanem lehet az osszeset.
Hivd barminek,kenyelem,szukseglet stb.
Egyebkent a kenyelem is egy eleg eros szukseglet.
Mit kell ezen bevallani? Ezert nem kell elmenni gyonni a templomba.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:14
Szerző: hehetheoriginal
A mélygarázsokra reagálva: több mélygarázs = több autó, több út = több autó. Számtalan kutatás bizonyítja. Pusztán azért, mert az emberek kényelmesek. Ha nem ül dugóban 20 percet, könnyen talál parkolóhelyet, akkor nem gondolkozik el rajta, hogy van más alternatíva. Sierra épp ezt írta az előbb, hogy a belvárosba BKV-zik, mert nincs parkolóhely. Ha lenne, ő is autóval menne a belvárosba.
pont ezert irtam, hogy több auto igen, de csak egy bizonyos szintig, van felso hatar.
egy ember se fog 3-4-5 autot tartani, az emberek 99%-anak 1 autoja van, csaladonkent pedig max 2 (hobbiautot nem szamitom, mert akkor is csak apa es anya tud vezetni, 2-en egyszerre nem tudnak 3 autot vezetni).
a politikusok dolga, hogy megteremtsek a kenyelmet, a fejlodest es a tartos, nyugodt, stabil magas minosegu eletszinvonalat, ez az egesz kibaszott politika lenyege.
nem pedig ami ma megy, hogy visszafele fejlodunk, es korlatozunk, ahelyett, hogy valos problemamegoldasrol szolna a dolog.
Nem ettõl dugja a fejét a homokba, az nem erre vonatkozott, hanem hogy nem is veszi figyelembe a költségek jelentõs részét - ezt továbbra is tartom.
nem tudom te milyen emberekkel vagy körbeveve, hogy ilyenekkel talalkozol, de sztem mindenki ki tudja szamolni, es ki is szamolja, hogy mennyi lesz az auto vetel elott nagysagrendileg evente. nem atomfizika.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:11
Szerző: Halfkey
Realista24 írta:
De itt a lényeg, hogy ez neked pénzkidobás, masnak nem.
Ettől meg nem dugja a fejet a homokba senki, csak mert számodra az auto pénzkidobásnak minősül.
Nem ettõl dugja a fejét a homokba, az nem erre vonatkozott, hanem hogy nem is veszi figyelembe a költségek jelentõs részét - ezt továbbra is tartom.
A kritikád azon részével viszont egyetértek hogy ez nem feltétlen kidobás, hanem egyszerū vásárlás/költés, itt túlzásba estem

Illetve leginkább magamra gondoltam a kidobással, nálam szerintem egy része (a második autó asszonynak) tényleg az.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:09
Szerző: Realista24
De itt a lényeg, hogy ez neked pénzkidobás, masnak nem.
Ettől meg nem dugja a fejet a homokba senki, csak mert számodra az auto pénzkidobásnak minősül.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 12:04
Szerző: Halfkey
Az autó általában az ember életének a második legnagyobb befektetése, szerintem megéri végiggondolni. A legtöbb embernek nem ugyanaz milliókról dönteni mint tejekrõl, de örülök hogy neked ennyire megy hogy egy kategória a kettõ
Én amúgy simán dobom ki erre (is) a pénzt ahogy már írtam, csak bevallom magamnak hogy mit csinálok

Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 11:58
Szerző: Dupla D
'shutterisland írta:
egyről beszélünk, kényelem miatt ülsz autóba mindig.
nekem pont ez a bajom az egesszel, hogy le van butitva a kenyelem szo.
vagy hol huzzuk meg a hatart a szuksegszeru autoba ules es a kenyelem alapu kozott ?
en 8km utazok oda vissza az kenyelem de a 12 mar
nem az ?
vagy netan akkor a 20 is az mert azt is le lehetne biciklizni fizikailag ?
szerintem inkabb maga a kenyelem fogalma kulonbozik a szotarunkban, mert nekem az independencia a kozlekedesben nem kenyelmi faktor hanem alapveto szukseglet, mint a hazteto a fejem felett egy mezo kozepere levert sator helyett vagy taplalo etelek a napi 2 melegszendvics helyett.
Megint drasztikus lesz, amit mondok, de a legtöbb embernek nem alapvető szükséglet az autó. Aki fix egy helyre jár dolgozni annak ott az alternatíva, hogy közelebb is költözhet a munkahelyéhez, vagy munkát váltson egy közelebbi munkahelyre. Emiatt előnyösebb egy nem szocialista berendezkedés, hogy mindenki saját ingatlanban lakik, hanem bérel, mert könnyebben vált lakóhelyet. Persze ez nagyon szélsőséges, csak egy példát mondtam, hogy szerintem sok esetben nem lehet szükségletként beállítani.
Kutatások szerint a 15 perces utazás (gyalog, kerékpárral, elektromos rollerrel) alatt van az, amikor az átlagemberek elgondolkodnak más alternatívákon az autó mellett. Afelett nem. Szóval én itt húznám meg a kényelem határát.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 11:55
Szerző: Realista24
Én mindig más miatt ülök kocsiba.
Kényelem.
Munka.
Távolság.
Lustaság.
Egyszerűség.
Egyre jobban ijesztő Halfi amit csinálsz. Két lábon járó gazdasági kalkulátor…aki nem vesz előre két liter tejet, mert amig nem fogy el a masodik addig az kamatozhatna.
Kivéve ha a bolt messze van és a ráfordított idő nagyobb veszteséggel jar, mint a másik verzió.
Azért remelem néha el tudod engedni magad

Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 11:51
Szerző: 'shutterisland
egyről beszélünk, kényelem miatt ülsz autóba mindig.
nekem pont ez a bajom az egesszel, hogy le van butitva a kenyelem szo.
vagy hol huzzuk meg a hatart a szuksegszeru autoba ules es a kenyelem alapu kozott ?
en 8km utazok oda vissza az kenyelem de a 12 mar
nem az ?
vagy netan akkor a 20 is az mert azt is le lehetne biciklizni fizikailag ?
szerintem inkabb maga a kenyelem fogalma kulonbozik a szotarunkban, mert nekem az independencia a kozlekedesben nem kenyelmi faktor hanem alapveto szukseglet, mint a hazteto a fejem felett egy mezo kozepere levert sator helyett vagy taplalo etelek a napi 2 melegszendvics helyett.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 11:47
Szerző: raul 4 ever
Dupla D írta:
hehetheoriginal írta:
tudod mikor az ember dolgozik, csaladja van es kismillio dolga, akkor kurvara nincs kedve "mindig a legoptimalisabb közlekedesi eszközt" valasztani, amikor sokszor sokmillio embernek az a feludules, ha vezethet, mikozben kikapcsolja az agyat, nem a munkara gondol, zenet hallgat. akkor voltam a legfaradtabb eletemben, mikor reggel meg este munkaba menet meg jövet több atszallassal, a többi faszkalap ember között nyomulva munkaba meg vissza kellett szerencsetlenkedni. hat köszi nem, akkor alltam at a bringara en is, de azt nem lehet egesz evben mindig, plusz ott talalkozol faszkalap gyalogossal vagy autossal vagy masik bringassal.
azota csak auto. ha közel van a munka, akkor is, ha messze, akkor is. nekem megeri az adot, a benzint, a fenntartast fizetni a lelki nyugalmamert es a kenyelmemert.
amugy ez is felvilagosult kultura, a covid halistennek ravilagitott, hogy kurvara felesleges irodat berelni es berendelni az embereket nap mint nap, mikor a munka szinte 100%-a megoldhato otthonrol home officebol.
ne az egyszeri nyomorult emberen verjük mar le azokat a dolgokat, amiket varostervezesnel, politikaban meg kellett volna oldani azert, hogy mindenki normalisan elhessen.
pl oldjak meg a kornyezetszennyezes kerdeset - üzemanyagcella, szintetikus benzin, elektromos lofasz, stb, oldjak meg a parkolast, melygarazsok epitesevel.
van egy felso limit, annal több auto ugy sem lesz, mert gazdasagilag es eletter szerint sem növekedhet veg nelkul a emberek es ezaltal az autok szama. szoval az infrastruktura kapacitasat kell növelni, nem pedig az embereket kenyszeriteni a kenyelmetlenebb, ezaltal stresszesebb, szarabb eletminosegre.
Az elejére reagálva: egyről beszélünk, kényelem miatt ülsz autóba mindig.
A mélygarázsokra reagálva: több mélygarázs = több autó, több út = több autó. Számtalan kutatás bizonyítja. Pusztán azért, mert az emberek kényelmesek. Ha nem ül dugóban 20 percet, könnyen talál parkolóhelyet, akkor nem gondolkozik el rajta, hogy van más alternatíva. Sierra épp ezt írta az előbb, hogy a belvárosba BKV-zik, mert nincs parkolóhely. Ha lenne, ő is autóval menne a belvárosba.
A politikai akarat meg általában próbál az emberek többségének a kedvére tenni. Ha a többség autózni akar, akkor nagyon kevés polgármester megy ennek ellen, mert nem fogják újraválasztani.
Mi a megoldás akkor? Én kettőt látok, amik szerintem ki kell, hogy egészítsék egymást: támogatni és fejleszteni a tömegközlekedést mind helyi, mind távolsági szinten, de legjobb lenne ezeket egységesíteni (Vitézy Dávidot érdemes követni, mert ő azok egyike az országban, aki tényleg ért valamihez, és politikai oldalaktól függetlenül próbál érvényesülni a szakmájában, egyetemen is gyakran előadott nálunk). A másik, hogy igen, rá kell bírni drasztikusabb módokkal az embereket, hogy ne akarjanak mindenhova autót használni. Sebességkorlátozások, lakóövezetekben akár fekvőrendőr, ingyenes parkolóhelyek megszüntetése. 8. kerben éppen ez folyik és személyes meggyőződésem, hogy jól fognak járni az ott lakók, mégha most gondot is okoz az, hogy sokkal többet kell fizetniük a parkolásért, mint korábban.
Volt a telex kisbolygóban egy podcast adás két urbanisztikai szakemberrel. Igen, drasztikus, amiket mondanak, és akik teljesen autópárti, nem sok mindennel fog egyet érteni, de érdemes lehet meghallgatni annak, aki szeretné szélesíteni a nézőpontját.
Itt elérhető.
Ja, nagy baj, hogy megcsináltuk az autódependens társadalmat, aztán most meg nézünk, hogy nem jó.
A személyes mobilitást is meg kell tartani, mert az is elvárhatatlan (szerintem) az államtól, hogy mindenki minden igényét kielégítse tömegközlekedéssel, de fáj-nem fáj, a jelenlegi breendezkedés fenntarthatatlan.
Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 11:42
Szerző: Sierra
hehetheoriginal írta:
nekem megeri az adot, a benzint, a fenntartast fizetni a lelki nyugalmamert es a kenyelmemert.
Same in english.

Re: OFF
Elküldve: 2023. augusztus 24., csütörtök 11:39
Szerző: Dupla D
hehetheoriginal írta:
Dupla D írta:
Mintha anyámat hallanám.
Kifogás mindenre van, de ahogy Halfkey is írta, magunkkal legyünk őszinték, hogy miért járunk 4km-re autóval. Mert kurva kényelmesek vagyunk. Én is gyakran beülök az autóba ilyen távra is, de belátom, hogy faszság, és csak a kényelmem miatt csinálom.
tudod mikor az ember dolgozik, csaladja van es kismillio dolga, akkor kurvara nincs kedve "mindig a legoptimalisabb közlekedesi eszközt" valasztani, amikor sokszor sokmillio embernek az a feludules, ha vezethet, mikozben kikapcsolja az agyat, nem a munkara gondol, zenet hallgat. akkor voltam a legfaradtabb eletemben, mikor reggel meg este munkaba menet meg jövet több atszallassal, a többi faszkalap ember között nyomulva munkaba meg vissza kellett szerencsetlenkedni. hat köszi nem, akkor alltam at a bringara en is, de azt nem lehet egesz evben mindig, plusz ott talalkozol faszkalap gyalogossal vagy autossal vagy masik bringassal.
azota csak auto. ha közel van a munka, akkor is, ha messze, akkor is. nekem megeri az adot, a benzint, a fenntartast fizetni a lelki nyugalmamert es a kenyelmemert.
amugy ez is felvilagosult kultura, a covid halistennek ravilagitott, hogy kurvara felesleges irodat berelni es berendelni az embereket nap mint nap, mikor a munka szinte 100%-a megoldhato otthonrol home officebol.
ne az egyszeri nyomorult emberen verjük mar le azokat a dolgokat, amiket varostervezesnel, politikaban meg kellett volna oldani azert, hogy mindenki normalisan elhessen.
pl oldjak meg a kornyezetszennyezes kerdeset - üzemanyagcella, szintetikus benzin, elektromos lofasz, stb, oldjak meg a parkolast, melygarazsok epitesevel.
van egy felso limit, annal több auto ugy sem lesz, mert gazdasagilag es eletter szerint sem növekedhet veg nelkul a emberek es ezaltal az autok szama. szoval az infrastruktura kapacitasat kell növelni, nem pedig az embereket kenyszeriteni a kenyelmetlenebb, ezaltal stresszesebb, szarabb eletminosegre.
Az elejére reagálva: egyről beszélünk, kényelem miatt ülsz autóba mindig.
A mélygarázsokra reagálva: több mélygarázs = több autó, több út = több autó. Számtalan kutatás bizonyítja. Pusztán azért, mert az emberek kényelmesek. Ha nem ül dugóban 20 percet, könnyen talál parkolóhelyet, akkor nem gondolkozik el rajta, hogy van más alternatíva. Sierra épp ezt írta az előbb, hogy a belvárosba BKV-zik, mert nincs parkolóhely. Ha lenne, ő is autóval menne a belvárosba.
Arányaiban Budapesten még kevesebb az autó, mint a környező fővárosokban, ennek ellenére lényegében itt van a legtöbb dugó. Ha ugyanannyi embernek lenne autója, mint máshol, akkor az egész város egy masszív dugó lenne.
A politikai akarat meg általában próbál az emberek többségének a kedvére tenni. Ha a többség autózni akar, akkor nagyon kevés polgármester megy ennek ellen, mert nem fogják újraválasztani.
Mi a megoldás akkor? Én kettőt látok, amik szerintem ki kell, hogy egészítsék egymást: támogatni és fejleszteni a tömegközlekedést mind helyi, mind távolsági szinten, de legjobb lenne ezeket egységesíteni (Vitézy Dávidot érdemes követni, mert ő azok egyike az országban, aki tényleg ért valamihez, és politikai oldalaktól függetlenül próbál érvényesülni a szakmájában, egyetemen is gyakran előadott nálunk). A másik, hogy igen, rá kell bírni drasztikusabb módokkal az embereket, hogy ne akarjanak mindenhova autót használni. Sebességkorlátozások, lakóövezetekben akár fekvőrendőr, ingyenes parkolóhelyek megszüntetése. 8. kerben éppen ez folyik és személyes meggyőződésem, hogy jól fognak járni az ott lakók, mégha most gondot is okoz az, hogy sokkal többet kell fizetniük a parkolásért, mint korábban.
Volt a telex kisbolygóban egy podcast adás két urbanisztikai szakemberrel. Igen, drasztikus, amiket mondanak, és akik teljesen autópárti, nem sok mindennel fog egyet érteni, de érdemes lehet meghallgatni annak, aki szeretné szélesíteni a nézőpontját.
Itt elérhető.