Oldal: 7 / 690

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 27., csütörtök 9:56
Szerző: h3x0r
wZoLee7 írta: Ez így mondjuk érdekes. Azért lett aston a ferrarival szemben mert nem kell ott lennie mindig, otthonról tud dolgozni, szeretne más projectekre koncentrálni és egyre inkább levezető státuszba menni...aha, akkor az jó nagy kamu volt. :lol:
Nem a home office volt a lenyeg, hanem Maranelloba nem akart koltozni. 10-bol 7 csapat (red bull, mercedes, mclaren, aston, williams, alpine, haas(félig)) fejlesztokozpontja London mellett egy 100km-es koron belul van. A felso vezetes mellett ez a Ferrari egyik legnagyobb problemaja, hogy versenyhatranyban vannak.

Azt viszont en se ertem, ha valaki fejlesztokent mindenki szerint a goat, akkor miert vag bele egy teljesen mas feladatba. Tisztara, mint amikor Guardiola berakta Lahm-ot melysegi iranyitonak. Az persze lehet, hogy leosztja a napi feladatokat, kicsit ilyen Mclarenesen, de kicsit fura.

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 27., csütörtök 8:23
Szerző: wZoLee7
Ez így mondjuk érdekes. Azért lett aston a ferrarival szemben mert nem kell ott lennie mindig, otthonról tud dolgozni, szeretne más projectekre koncentrálni és egyre inkább levezető státuszba menni...aha, akkor az jó nagy kamu volt. :lol:

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 27., csütörtök 0:41
Szerző: BLevi96
Nem követem az F1-et, de rá kíváncsi leszek. Hatalmas koponya az öreg :)

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 26., szerda 22:05
Szerző: h3x0r
2026-tol Newey lesz az Aston Martin csapatfőnöke. :x

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 24., hétfő 10:12
Szerző: ferni
olivér írta:
p.csabi1 írta: Semmi nem lesz.
Egyszerűen nem számoltak a szabadedzések után azzal hogy jobban le fog érni az autók alja.
Ennyi történt.
Egész évben rendben volt az autójuk most is rendben lesz.
Ez így nagyon színjáték. :lol: Amúgy is mióta az amerikaiak átvették az egészet vannak érdekes dolgok.
Mondjuk az elég egzakt szabály, hogy milyen vastagnak kell lennie a lemeznek, persze lehet hogy a mclaren alatt érdesebb volt az aszfalt. :lol:
https://www.facebook.com/DaniNagyOffici ... 8YXMUthasl

Itt van kép meg egy kis írás a kopólemezekről, érdemes megnézni.

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 24., hétfő 10:12
Szerző: wZoLee7
p.csabi1 írta: A Redbull is érdekes.Hirtelen mindenkit átugorva lettek a második erő. :lol:
Biztos ott szabályos minden. :lol:
Rajtuk kívül kb mindenki leállt az idei fejlesztésekkel, Verstappen mondta h folytassák, gondolom döntő tényező volt a hosszabbításban is. 19-re lapot húztak mert azt érezték nyerhető a vb cím. Gyanítom azt is tudják és elfogadták, hogy így is úgy is gyengébbek lesznek jövőre.

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 24., hétfő 9:40
Szerző: p.csabi1
A Redbull is érdekes.Hirtelen mindenkit átugorva lettek a második erő. :lol:
Biztos ott szabályos minden. :lol:

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 23:17
Szerző: olivér
p.csabi1 írta: Semmi nem lesz.
Egyszerűen nem számoltak a szabadedzések után azzal hogy jobban le fog érni az autók alja.
Ennyi történt.
Egész évben rendben volt az autójuk most is rendben lesz.
Ez így nagyon színjáték. :lol: Amúgy is mióta az amerikaiak átvették az egészet vannak érdekes dolgok.
Mondjuk az elég egzakt szabály, hogy milyen vastagnak kell lennie a lemeznek, persze lehet hogy a mclaren alatt érdesebb volt az aszfalt. :lol:

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 16:46
Szerző: h3x0r
Év elején hatalmas volt az előnyük, szezon közben úgy gondolták, hogy ez sima kell legyen, leállították a fejlesztéseket, míg a Red Bull folytatta.

A Ferrari a gyenge ausztrál hétvége után kockáztatott, megpróbáltak még inkább a határon autózni, amivel gyorsultak is, csak hát végül nem lett szabályos az autó.

Szerintem ez történt a McLarennel is, eddig belefért nekik, hogy biztosra menjenek és néhány tizedet benne hagyjanak, de Verstappen gyors felzárkózása óta egyre inkább a határon autóznak ők is és egyszerűen elszámoltak.

Az is érdekes kérdés, hogy a csapatot akar az ilyen döntéseknél mennyiben hátráltatja az, hogy a szezon többi részével ellentétben a csapat VB-cím óta már nem osztják meg a pilóták az adataikat, beállításaikat egymással.

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 15:56
Szerző: p.csabi1
Semmi nem lesz.
Egyszerűen nem számoltak a szabadedzések után azzal hogy jobban le fog érni az autók alja.
Ennyi történt.
Egész évben rendben volt az autójuk most is rendben lesz.
Ez így nagyon színjáték. :lol: Amúgy is mióta az amerikaiak átvették az egészet vannak érdekes dolgok.

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 15:48
Szerző: wZoLee7
h3x0r írta:
babaking írta:

Én ugy tudtam, hogy a kopóréteg egységes titán, nem? Legalábbis amit mérnek?
- Ferrari: Leginkább érintett, vastagabb satellite skids-eket használtak, ami extra védelmet adott. Vasseur elismerte a módosításokat, de hangsúlyozta, hogy az FIA korábban jóváhagyta.
- Mercedes: Andy Cowell megerősítette, hogy változtattak a skid-ek elhelyezésén. Ők is kihasználták a 2023-as TD-t, de kevésbé extrém módon.
- Alpine: Hasonló módosításokat jelentettek be, főként a védőelemek vastagságán.
- Red Bull: Ők tettek panaszt a FIA-nál, de saját skid-jeiket is finomhangolták, mert korábban kompromisszumot kötöttek.
- RB (Visa Cash App Racing Bulls) és Haas: mindkettőjüknek kellett alkalmazkodniuk.
- McLaren: Nem használták a satellite skids-eket agresszíven így kisebb hatással járt rájuk a direktíva
- Aston Martin, Williams, Sauber: Kevésbé érintettek
Kössz az egészet, ez a rész nem volt meg. Gyanítom a ferrari utólag kezdte el alkalmazni a kizárásuk után, az nagyon gáz lenne ha már akkor is használták volna :lol: Még így is gyengék, érthetetlen
Sokkal jobban lepne meg ha a mclarent tényleg a legkevésbé érintené a változtatás. Érdekes.

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 15:42
Szerző: h3x0r
babaking írta:
wZoLee7 írta:

Kik? Nekem hirtelen egyedül a ferrari ugrik be. Arról van szó egyébként hogy valami olyan anyagot használnak ami hőre tágul és ezért tudtak többet koptatni belőle, ahogy kiderült egyből az első futamon bele is futottak egy kizárásba a mclarenek szóval náluk fix megvolt ez a megoldás.
Én ugy tudtam, hogy a kopóréteg egységes titán, nem? Legalábbis amit mérnek?
A Formula 1 autók alján egy kötelező fa (plywood) lap (plank) található, amely segíti a minimális magasság ellenőrzését és védi a padlót a kopástól. A plank vastagsága új állapotban pontosan 10 mm ± 0,2 mm kell legyen, és minden session (edzés, kvalifikáció, futam) után mérik a kopást négy kijelölt lyuk körül (egy elöl, egy hátul, kettő középen egymás mellett). A szabályok szerint a maximális kopás 1 mm, azaz a mért vastagságnak legalább 9 mm-nek kell lennie. (Norrisnál és Piastrinál 8,4-8,6 mm között volt)

A plank kopása azért kritikus, mert az alacsonyabb autóbeállítás több leszorítóerőt generál (akár 0,1-0,2 másodperc/kör előnyt), de növeli az ugrálás kockázatát és a kopást. A csapatok titán skid block-okat (fém védőelemeket) szerelhetnek a plankre, hogy védjék a mért pontokat, de ezeknek szigorú szabályai vannak: azonos keménységűek kell legyenek a plankkel, és nem takarhatják el a mérés pontosságát.

A Brazil Nagydíj alatt (különösen a Sprint-futam után) a FIA technikai delegáltja észrevette, hogy több csapat autója szokatlanul alacsonyra állítva futott, anélkül, hogy a várható kopás jelei látszottak volna. Ez gyanút keltett, mert a csapatok kiskapukat használtak ki:
- Satellite skids (kiegészítő védők): Egy 2023-as technikai direktíva megengedte ezek használatát a mért pontoktól távolabb, de nem specifikálta a vastagságukat. Egyes csapatok vastagabb titán satellite skids-eket szereltek fel, amelyek védték a planket, így alacsonyabb hasmagasságot tarthattak fenn anélkül, hogy túllépték volna a 1 mm kopást.
- Hőterjeszkedő skid block-ok: A csapatok olyan titán skid-eket használtak, amelyek felmelegedve (a súrlódástól vagy más módszerekkel) kitágultak, lejjebb süllyedtek a plank alá, így védték azt a kopástól. Ez extra szikrázást okozott, de az FIA-mérésére visszahűltek és legálisnak tűntek.

A FIA alapos ellenőrzéseket végzett (minden planket megvizsgáltak), és kiderült, hogy szinte minden csapat (középmezőnytől az élmezőnyig) érintett volt valamilyen mértékben.

A módosítás lényege:
- Bezárja a satellite skids kiskaput: Törli a 2023-as technikai direktívából a vastagság nélküli engedélyt. Most a skid block-ok vastagsága szigorúan korlátozott (max. 3 mm a fő skids-eknél, és csak plankanyag helyett használhatók). Nem engedik a "távolabbi védőket" korlátozás nélkül, és hangsúlyozzák, hogy a skids-ek alsó felülete pontosan egy szintben kell legyen a plankkel (nem alacsonyabban).
- Hőterjeszkedés tiltása: Tiltja a hő hatására táguló anyagok használatát, amelyek mesterségesen süllyesztenék a skids-eket. A skid-ek titán ötvözetből készülnek, de most szigorúbb anyagtesztelés van (pl. hőmérsékleti stabilitás).
- Mérési szigorítás: A FIA most random módon, de célzottan (pl. gyanús teljesítményugrásnál) ellenőrzi a planket, és CAD-modelleket kérhet be a csapatoktól a dizájn ellenőrzésére.

- Ferrari: Leginkább érintett, vastagabb satellite skids-eket használtak, ami extra védelmet adott. Vasseur elismerte a módosításokat, de hangsúlyozta, hogy az FIA korábban jóváhagyta.
- Mercedes: Andy Cowell megerősítette, hogy változtattak a skid-ek elhelyezésén. Ők is kihasználták a 2023-as TD-t, de kevésbé extrém módon.
- Alpine: Hasonló módosításokat jelentettek be, főként a védőelemek vastagságán.
- Red Bull: Ők tettek panaszt a FIA-nál, de saját skid-jeiket is finomhangolták, mert korábban kompromisszumot kötöttek.
- RB (Visa Cash App Racing Bulls) és Haas: mindkettőjüknek kellett alkalmazkodniuk.
- McLaren: Nem használták a satellite skids-eket agresszíven így kisebb hatással járt rájuk a direktíva
- Aston Martin, Williams, Sauber: Kevésbé érintettek

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 14:50
Szerző: babaking
wZoLee7 írta:
Anthony írta:

Honnan veszed ezt? Más csapatok is voltak kizárva idén a padlólemez miatt..
Kik? Nekem hirtelen egyedül a ferrari ugrik be. Arról van szó egyébként hogy valami olyan anyagot használnak ami hőre tágul és ezért tudtak többet koptatni belőle, ahogy kiderült egyből az első futamon bele is futottak egy kizárásba a mclarenek szóval náluk fix megvolt ez a megoldás.
Én ugy tudtam, hogy a kopóréteg egységes titán, nem? Legalábbis amit mérnek?

Kíváncsi vagyok, hogy bejelentik-e most, hogy Norris az első számú pilóta. Ha tökösek, marad a papaya baromság

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 14:45
Szerző: wZoLee7
ferni írta: De érthetetlen egy ennyire amatőr hiba, mikor már csak végig kellett volna menniük pár versenyen.

Na mindegy, legalább izgalmas lehet a vége.
Milyen amatőr hiba? Egész évben használtak valamit ami miatt nekik másképp kopott, magyarul mehettek alacsonyabb hasmagassággal. Most h kiderült és szóltak h amiatt kizárás nem csak úgy van h akkor magasabbra állítják az autót és minden mehet ugyan úgy. Valószínűleg nem foglalkoztak azzal, hogy akkor hogy kell beállítani az autót. Biztos, hogy lassabbak. Senki sem azért koptatja el jobban és lett kizárva azért mert amatőr hibát vét, hanem kockáztat hát ha nem kopik annyira és bejön. A mclarennek rá kel jönnie hogy tudnak gyorsak lenni úgy hogy magasabb az autó és legalább Verstappen mögött (akinek végig fejlesztették az autóját) beérni minden futamon. Plusz ilyenkor minden csapatban benne van az is, hogy nem akarnak nagyon visszaesni a tempóból mert az is bizonyítaná, hogy csak egy szabálytalan megoldással tudtak gyorsak lenni. Kettő futam van hátra, úgy tippelem Verstappen behúzza mind a kettőt. A mclarennek annyi dolga van h Norrist tolják, a lehető legtöbb pontot szedje össze és azzal megvannak.

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 13:54
Szerző: ferni
De érthetetlen egy ennyire amatőr hiba, mikor már csak végig kellett volna menniük pár versenyen.

Na mindegy, legalább izgalmas lehet a vége.

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 13:51
Szerző: wZoLee7
Anthony írta:
wZoLee7 írta: Erosen igy nez ki h egesz evben voltak csapatok akik trukkoztek a kopo lemezzel, es most jottek erre ra. Grat FIA, valszeg ujabb szabalytalan auto nyert vb cimet :lol:
Honnan veszed ezt? Más csapatok is voltak kizárva idén a padlólemez miatt..
Kik? Nekem hirtelen egyedül a ferrari ugrik be. Arról van szó egyébként hogy valami olyan anyagot használnak ami hőre tágul és ezért tudtak többet koptatni belőle, ahogy kiderült egyből az első futamon bele is futottak egy kizárásba a mclarenek szóval náluk fix megvolt ez a megoldás.

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 12:55
Szerző: Anthony
wZoLee7 írta: Erosen igy nez ki h egesz evben voltak csapatok akik trukkoztek a kopo lemezzel, es most jottek erre ra. Grat FIA, valszeg ujabb szabalytalan auto nyert vb cimet :lol:
Honnan veszed ezt? Más csapatok is voltak kizárva idén a padlólemez miatt..

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 12:44
Szerző: wZoLee7
p.csabi1 írta:
wZoLee7 írta: Erosen igy nez ki h egesz evben voltak csapatok akik trukkoztek a kopo lemezzel, es most jottek erre ra. Grat FIA, valszeg ujabb szabalytalan auto nyert vb cimet :lol:
Minden évben az a csapat és annak a pilótája nyer akinek nem jönnek rá arra hogy mivel szabálytalankodtak.
Ez igy van, de itt rajottek...

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 11:42
Szerző: p.csabi1
wZoLee7 írta: Erosen igy nez ki h egesz evben voltak csapatok akik trukkoztek a kopo lemezzel, es most jottek erre ra. Grat FIA, valszeg ujabb szabalytalan auto nyert vb cimet :lol:
Minden évben az a csapat és annak a pilótája nyer akinek nem jönnek rá arra hogy mivel szabálytalankodtak.

Re: Formula-1

Elküldve: 2025. november 23., vasárnap 11:08
Szerző: magnus666
wZoLee7 írta: Erosen igy nez ki h egesz evben voltak csapatok akik trukkoztek a kopo lemezzel, es most jottek erre ra. Grat FIA, valszeg ujabb szabalytalan auto nyert vb cimet :lol:
ha jól értem, benne van az, hogy a Mclaren sem tudja az utolsó két futamon annyira leengedni az autóját amennyire szeretnék, így nem tudnak majd optimálisan futni és ez kihathat a teljesítményükre.