HozzászólásSzerző: kiserik » 2022. szeptember 4., vasárnap 14:31
Na most már kezd ez a beszélgetés olyanná válni, mint ha egy falusi kocsmában az öregek folytatnák az eszmecserét. Próbáljatok már informálódni néha, ne csak fújjátok az okosságot, mint kománypárti Marika néni a Sorosozást!
Tesla Autopilot: soha senki nem mondta, hogy ez önvezető funkció. Soha nem is volt az. Ez a Teslákban alap felszereltségben járó adaptív tempomat és sávtartó automatika, amit be lehet kapcsolni. Sok márkánál alig lehet kikapcsolni, mert automatikusan be van kapcsolva (lásd hehe kalandja a Vw-nel), itt ha bekapcsolod bekapcsolod, ha nem, akkor nem. A német bíróságon feljelentették a Teslát amiatt, hogy megtévesztő a név (a feljelentő valami szervezet ha jól emlékszem, ami szorosan köthető több európai nagy autógyárhoz). A német másodfokú (tehát jogerős) bíróság kimondta, hogy semmi probléma vele. Ügy lezárva.
Létezik még Tesláéknál olyan, hogy EAP (Enhanced Autopilot), ami már egy fejletteb verzió. Autópályás körülmények között már sávot is tud váltani, illetve lekanyarodni a kihajtónál (most nem emlékszem pontosan, hogy amerikában hogy van, de európában ezeket jóvá kell hagyni, a vezető nélkül nem csinál az autó semmit) Tartalmazza még az autómata parkolást is.
Harmadik opció az FSD (Full Self Driving). Ez egyelőre egy béta (teszt) állapotban lévő jövőbeni igéret. A legújabb verzió ott tart, hogy már szinte képes önálló vezetésre. Ezt (a legújabb verziót) jelenleg 1000 fő teszteli az USA-ban, a napokban fog kikerülni 100.000 tesztelőhöz. Viszont minden esetben felhívja a figyelmet arra, hogy mindenért a vezető a felelős, ez nem 5-ös szintű önvezető rendszer.
Minden vezetéstámogató rendszer bekapcsolása esetén az autó figyeli, hogy a sofőr jelen van e az eseményen. Fogni kel a kormányt, sőt már a fedélzeti kamerán keresztül nézi is, hogy mit csinál a delikvens. Persze, ha ezt valaki tudatosan átveri és balesetet okoz, akkor az egyértelműen az autó hibája. Mint mikor a paraszt lefeküdt a lakóautóban tempomattal aludni hátra.
Nem először hivatkoztok arra a videóra, amit linkelt is valaki, hogy elüti a gyerekeket az FSD (ami továbbra is egy béta program, teszt alatt van). Bebizonyosodott, hogy az egész egy megrendezett színjáték. Érdemes utána olvasni. Minden autó elüti a gyerekeket, ha a sofőr felülírja a biztonsági rendszert és gázt ad.
Sokszor említem, hogy Amerikában hogyan viselkednek ezek a vezetést támogató rendszerek. Ennek az az oka, hogy Európában rohadtul la vannak szabályozva, szinte használhatatlanok az elavult szabályok miatt. Gyakorlatilag európában használhatatlan az FSD (és nem is vesz részt a teszt programban itt senki, mert nem lenne értelme). Rossz nyelvek azt beszélik, hogy ennek az az oka, hogy a nagy európai autógyárak olyan lemaradásban vannak e tekintetben, hogy nem akarnak beégni a vásárlóik előtt hazai pályán. 2023.jan.1-én enyhíteni fognak ezeken a szabályokon, meglátjuk, hogy mit fog eredményezni itthon.
Ami tény, hogy a Tesla mindenki előtt jár a témában. Jelenleg ott tart a technológia, hogy technikailag úgy vezet az autó, mint egy tanuló sofőr, néha kockásan kanyarodik, néha bizonytalan, de szinte soha nem hibázik már. Tényleg érdemes megnézni néhány videót, amit a tesztelők csinálnak (FSD beta 10.69-re kell rákeresni), hogy hogyan old meg helyzeteket akár 6-8 sávos autópályán, vagy kis utcákban, 4sávos kereszteződésekben, esetleg földúton, minden felfestés nélkül.
Járjatok nyitott szemmel, legyetek bátorak!