Az EU meg lehet, hogy kihozza ide a gyárait (Audi), de ezzel munkahelyeket teremt az országunkban (amúgy nem az Eu hoz ide bármit hanem a cégek, de ezt most hagyjuk) és fizetést (igen alacsonyabbat, mint németországban) ad az embereknek
Ez a munkahelyteremtés egy sovány vigasz, vagy inkább egy délibáb.
Az Audi és Mercedes azért jött ide, mert megérte nekik, nem azért hogy a magyaroknak jó legyen. Én csak az utóbbiról tudok ezt-azt, például hogy kedvezményesen kapták meg a telket, a magyar állam fizette a gyár felépitését, illetve adott adókedvezményt. Csupa ráfizetés... az olcsó magyar munkaerőről nem is beszélve. A Mercedes köszöni szépen élt a lehetőséggel, és német érdekeltségű épitőipari cégekkel (csakhogy lássuk hogy kik is a valódi nyertesei a magyar Mercedes gyárnak) felhúztak Kecskemét mellé egy baszottnagy létesitményt, amit hamarosan bővitenek hasonló feltételek mellett. Ha a Mercedes gondol egyet és pár év múlva keletebbre vonul, vagy akár csak megszűntetik a magyarországi bázisukat, akkor az üresen kongó gyárat az égvilágon senki sem tudja majd hasznositani, max valami raktárnak. A belefektetett pénz, ami igen tetemes összeg, pedig köddé válik. Ennek köszönhetően a kecskeméti önkormányzat teljes egészében, a magyar állam pedig szintén elég jelentős mértékben alárendelt szerepet tölt be a Mercedesszel szemben. Most még csak Kecskemétet fogják ellepni a Mercedes márkajelzésű buszok (versenyhelyzet gyakorlatilag nincs, ez a Mercedes egyik külön feltétele volt amikor idejött), de ne legyen kétségünk hogy hamarosan mindenhol Mercedes buszok fognak gurulni, és ezért nem krumplival , és nem is két fillérrel kell majd fizetnie a Volán társaságoknak. Szóval a Mercedes úgy jött ide, hogy garantált felvevőpiacot kreált magának és a kiadások legnagyobb hányadát a magyar államra háritotta. Ezzel szemben a magyar érdekeltség annyiban merül ki, hogy lesz pár munkahely Kecskeméten. De ugye ez is úgy indul, hogy a vezetők, középvezetők mind-mind német úriemberek, a magyarok pedig mehetnek betanitott munkásnak havi 100-150 ezerért. De ezért garantáltan a belüket is ki kell hajtani.
És akkor ott van a késztermék, a személyautók. Azoknak a szállitása ugye szintén elég sok költséggel jár, jelenleg autópályán viszik el kamionokkal Kecskemétről. Egészen még pár hónapig, amikor is a MÁV lesz kötelezve arra, hogy adott időn belül Németországba szállitsa nagy tételekben az előállitott személyautókat. Papiron ez jó dolog, de a magyar vasúthálózat Kecskemét-Pest szakaszán emberfeletti képességekre lesz szükség hogy akkora forgalmat le tudjanak bonyolitani, arról nem beszélve, hogy a vasúthálúzat állapota finoman szólva is hagy kivánnivalót maga után. Pedig késés esetén a ködbér fájni fog a MÁVnak.
Ez volt az ára, hogy a Mercedes Magyarországon, és ne mondjuk Szlovákiában vagy Romániában épitsen fel egy gyárat.
Úgy gondolom hogy mindezek ellenében az a párezer munkahely elég sovány vigasz. Pláne, akkor ha beszélget az ember egy Mercedes gyármunkással. A munkaszerződésükről is tudnék irni, attól is kettéáll az ember füle, de inkább nem tenném.