sander írta:
rashidm írta:
A szektás dolog inkabb rad mondható, hogy ennyire véded a Orbán segget. Gázra szükség van, de mar jóval korábban le lehetett volna válni az orosz gazrol, mielőtt meg bejött ez a csodás rezsicsokkentes meg hogy horror áron vesszük a gázt, ami kis idő után mar jóval olcsóbb volt mas országoknak. Szoval igen, felesleges pénzköltés.
Felsorolnád hogy melyik országoktol tudnánk olcsobban ekkora mennyiséget venni ?
Csak azért kérdezem mert konkrétan egy szerzőődés pontos számait sem mondják meg nyilvánosan, általában ezek a számok becslések amiket általában a költségvetésből számolnak vissza.
Vezetékes orosz gáz körülbelüli ára: 6-8 USD/MMBtu (kb. 20-27 EUR/MWh) körül mozog.
Az LNG Európába történő importköltségei 2025-ben jellemzően 10-15 USD/MMBtu (kb. 33-50 EUR/MWh) tartományban voltak.
Szóval nagyon kiváncsi vagyok hogy honnan lehetne olcsobban gázt venni, márcsak amiatt is hogy az LNG-nek a szállítási és előállítási költsége biztos hogy magasabb mint a vezetékes gáznak.
Kis hazánk az orosz éves GDP-nek körülbelül 0,3-0,5%-át veszi meg energiahozdozok formájában, tehát gázt olajat és ha jol tudom ebben benna van az atomenergia is. Ja és ebben természetesen benne van azis amit továbbértékesítünk, mert ugye most például az ukránoknak is adunk el gázt.
https://fgsz.hu/ itt bárki megnzéheti hogy abban a pillanatban mi történik.
A nagy orosz olaj és gáz leválásról meg csak annyit hogy az EU az orosz LNG gáz 49%-át veszi meg. Indián keresztül pedig rengetek olajat. De látszik Bulgária, Románia vagy épp Németország problémája is. Hiszen a nagy jogállamokban épp most gondolkodnak az államosításon.
Indián keresztül pedig az egész EU olajat vásárol.
India orosz olajimportja számszerűsítve a következőképpen alakult a 2024-es és 2025-ös év adatai alapján:
Volumen:
Napi import: India 2024-ben átlagosan napi 1,80 millió hordó (mbpd) orosz kőolajat importált. 2025-ben ez a szám némileg ingadozott, de az első kilenc hónapban az átlagos import napi 1,7-1,9 millió hordó körül mozgott.
Éves import (2023-2024-es pénzügyi év): Ebben az időszakban India 1,72 millió hordó/nap orosz olajat importált.
Részarány:
Teljes importból: Az orosz olaj részaránya India teljes kőolajimportjában jelentősen megnőtt:
2021-ben még csak 3% volt.
2024-ben már 36% körül alakult.
2025 júniusában elérte a 45%-os rekordot.
Globális részesedés: India a tengeri úton szállított orosz kőolaj legnagyobb globális vásárlója, a teljes orosz export mintegy 40%-át teszi ki.
Egyéb pénzügyi adatok:
Kedvezmény: India az orosz olajat továbbra is jelentős, a globális piaci árhoz képest kedvezményes áron szerzi be.
Importérték (2023-2024-es pénzügyi év): India teljes olajimport számlája
132,4 milliárd dollár volt, ami 16%-os csökkenést jelent az előző évhez képest, (több olajat vettek kedvezőbb áron és még sporoltak is) főként az olcsóbb orosz olajnak köszönhetően.
India jelentős mértékben növelte finomított kőolajtermékek (például dízel, benzin, repülőgép-üzemanyag) exportját Európába, kihasználva a nyugati szankciók okozta piaci rést. Az import jelentős része közvetve orosz eredetű, mivel az indiai finomítók kedvezményes orosz nyersolajat dolgoznak fel, és a készterméket – amely a finomítás után már "indiai terméknek" minősül – értékesítik tovább.
A 2024-es és 2025-ös adatok a következők:
Mennyiségi adatok
Volumen növekedés: Az Európába irányuló indiai finomított termék export volumene jelentősen nőtt. Például az EU-ba irányuló dízel exportja 2025 augusztusában 137%-kal emelkedett az előző évhez képest, elérve a napi 242 000 hordót.
Teljes export EU-ba: A 2023-2024-es pénzügyi évben a kivitel volumene elérte a 24,73 millió tonnát.
Piaci részesedés: India Európa legnagyobb finomított üzemanyag-beszállítója lett, megelőzve Szaúd-Arábiát. Az indiai finomítók adatai szerint Európa a teljes exportjuk mintegy 28%-át tette ki.
Pénzügyi adatok
Exportérték: Az Európai Unióba irányuló finomított kőolajtermékek exportjából származó bevétel a 2023-2024-es pénzügyi évben 20,5 milliárd dollárra emelkedett az 5,9 milliárd dollárról (közel 250%-os növekedés) a 2018-2019-es pénzügyi évhez képest.
Bevételek (2024-2025): A 2024-2025-ös pénzügyi évben az exportbevételek 15 milliárd dollár körül alakultak az EU-s szankciók miatt, ami némileg alacsonyabb az előző évi 19,2 milliárd dollárnál, de még mindig jelentős összeg.
Fő célországok az EU-n belül
A finomított termékek főleg az európai logisztikai csomópontokba érkeznek, ahonnan továbbosztják őket:
Hollandia: A rotterdami kikötőn keresztül a legfontosabb importáló, a teljes európai import mintegy negyedét fogadta.
Franciaország, Spanyolország, Belgium, Románia, Olaszország, Egyesült Királyság: szintén jelentős felvevőpiacok voltak.