El kellene már felejteni a "számító", "aljas" stb. jelzőket. A Habsburgok nem politikusok voltak, hanem egy uralkodóház. Nem alattomos céljaik voltak, hanem meg akarták őrizni, illetve szilárdítani a hatalmukat. A XVIII. századig jellemzően nem is nagyon beszélhetünk nemzetekről, pláne nem nemzetállamokról. Pont az a gondolkodásmód vezetett Trianonhoz, ami sugárzik a bejegyzésedből. Szegény magyarok, akiket mindenki üt-vág, persze.kecsu10 írta: Számító politikusok voltak a Habsburgok. Pontosan tudták, hogy a magyar egy lázadó nép. Ezért igyekeztek a lehető legtöbb módszerrel törni ezt. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az ország a 16. század végén szinte teljesen protestáns volt, amit az általatok leírt betelepített, jórészt katolikus, vagy feléjük hűséges ortodox népekkel is igyekeztek törni. Örökké szúrta a szemüket a református és magyar Tiszántúl, képesek voltak püspökséget, mármint katolikust alapítani Szatmárban, csak azért, hogy ellensúlyozzák amennyire tudják az itt élő református színmagyar területeket. (Most épp itthon vagyok szabadságon). Aztán meg lehet nézni a szabadságharcokat, hogy milyen szerepet vállaltak ebben a reformátusok. (A kuruc-labanc ellentét is eredetileg ebből fakadt). Szóval aljas módon sokszor magyarokat fordítottak egymás ellen az alattomos céljaik eléréséhez. Bonyolult a magyar történelem ám.
Régi vesszőparipám, hogy az egész világon a történelemoktatás alapjaiban el van cseszve amiatt, hogy teljesen szélsőségesen a "saját" nemzet és/vagy ország nézőpontjából tárgyalja és értelmezi az eseményeket, és szinte kizárólag a "saját" emlékezetpolitikát erősíti. Csababarcát és Füstöt és egyéb történelemkedvelő fórumozókat beleértve jelentkezzen, aki néhány bekezdésnél és névnél többet fel tud sorolni a szomszédos nemzeteink történelméből. Ha a részletekre figyelünk, az egyes nemzeteknek/országoknak nyilvánvalóan a szomszédos nemzetekkel/országokkal volt a legtöbb súrlódása. De ha tágabb perspektívából szemléljük a történelmet, jellemzően sokkal több minden köti össze az egyes nemzet/országcsoportokat, csak ezt sajnos nem tudatosítják a mindenkori ifjú honpolgárokban. Meggyőződésem, hogy sokkal kevesebb háború lenne a világon, ha a kártékony sérelem- és revanstörténelem helyett megértésfókuszú történelemoktatás lenne, ami a más (elsősorban szomszédos) nemzetek és országok történelmének ismeretével kezdődne.