füst írta:
A belső égésű motorok rossz hatásfokát én is kihúznám, mint érv.
A nehezen-mocskosul megtermelt energiát szállítani, tárolni, és tölteni vele, csak úgy lehet, hogy közben veszteség lép fel, olyan energia, amit feleslegesen termeltek meg. A kocsi súlya szintén fontos, az elektromos autó nagyobb súlyából az származik, hogy több energia kell a mozgatásához.
És végső soron ugyanúgy üzemanyag kell a működtetéséhez, mint a belső égésű motoros autónak. Csak az üzemanyag az erőműben ég el, nem a motortérben. Attól nem lesz zöld, hogy az energiafejlesztés és a szállítás sorrendjét felcseréljük.
Egyéni szinten nem zavaró a dolog, ezért van létjogosultsága az elektromos autóknak, kevesek drága szórakozása címszóval. De a tömeges elterjedésének nagyon komoly gátjai vannak.
Ahhoz hogy az elektromos autózás tényleg zöld legyen, ahhoz tiszta energia kellene, nem himi-humi megújuló, hanem rendes zsinóráram, amiből rendelkezésre áll mindig a szükséges mennyiség. És a jelenlegi energiatárolásnál valami sokkal hatékonyabb. Ezekhez innovációs ugrásra van szüksége az emberiségnek, nem is kicsi, több évtizedes, ha egyáltalán. Addig az elektromos autózás szemfényvesztés marad. Ha pedig nem jön el az ugrás, vagy pedig közben más típusú meghajtás terjed el, pl. hidrogénmotoros, akkor pedig technológiai zsákutcává válik. Majd az idő megmondja.
Legalább valakivel normálisan lehet EV-kről beszélgetni
Szerintem alapvető kérdés a témában, hogy mennyire tudja/akarja az emberiség az energiatermelését zöldíteni. Például ha a napenergia egy részét arra használjuk fel, hogy termelési csúcsidőben feltöltsük a járműveinket (személy, tömeg, teher), akkor máris jobb helyzetbe kerül a rendszer. Erre lehet ösztönző szabályokat alkotni, publikus töltőkre napelemeket szerelni, munkahelyeken napelemes közös töltőket támogatni. A lehetőség megvan. Abban egyetértek, hogy a jövő majd eldönti, hogy jó e ez az út, vagy nem. A nagy előnye az EV-knek, hogy lokálisan nem szennyeznek (ott, ahol az emberek élnek) és üzemeltethető megújuló energiából is.
A hidrogén nálam nagyobb zsákutca. Vagy hűtöd vagy összenyomod, de a személyi közlekedésben egyelőre problémás. Ahol viszont létjogosultságát látom, az a vizi jarművek illetve az energiatárolás (pl a himi humi megújulókat kiegészítve). Bár ebben Te ezerszer járatosabb vagy.
A másik, amit picit máshogy látok, az a negatív értelemben való gazdagozás az EV-k kapcsán. Sajnos ma Magyarországon baromi drága az új autó. Ez tény. Az is tény, hogy mégis elég sokat vesznek belőlük (persze sok a véges is nyilván). A fura az, hogy ha a szomszéd hazahozta a RAV4-et, akkor intünk neki, ha a Passatot, akkor megnézzük milyen szép, ha az EV-t, akkor köcsög burzsuj. Közben meg lehet, hogy olcsóbb volt, mint a másik kettő.
Ami még kikívánkozik, hogy a nagy szkeptikusok és ellenzők rendre felhozzák, hogy ha mindenki azt venne, akkor baj lenne. De nem tud mindenki EV-t venni. Nem csak azért mert drága, hanem mert nincs annyi. Sok sok év, évtized lenne/lesz átállni. Ez egy folyamat lesz, legyen az bármilyen technológia, ami nem máról holnapra fog végbemenni és mellette folyamatosan fogja az emberiség szállítani az egyéb megoldásokat (e-üzemanyag, hidrogén, szilárdtest akku, stb), amíg majd valami idővel átveszi a mostani helyét. Nem máról holnapra, hanem idővel.